Naujienos
Sausio 29-30d. Bostone buvo suorganizuotas ir pravestas seminaras JAV lituanistinių mokyklų mokytojams. Seminarą pravedė iš Lietuvos atvykusios Vilniaus universiteto (ALTE - kalbų testavimo Europoje asociacijos nario) filologijos fakulteto lituanistinių studijų katedros specialistės Joana Pribušauskaitė ir Rita Migauskienė. Jos mokino mokytojas pravesti naujai VU sudarytus testus jaunimui JAV lituanistinėse mokyklose, lietuvių kalbos mokėjimo lygiams nustatyti.
Šis seminaras yra didelis žingsnis siekiant, kad JAV lituanistinėse mokyklose lietuvių kalba kaip paveldėtoji (heritage)/ užsienio kalba būtų mokoma ir vertinama pagal pasaulinius standartus.
Šio projekto iniciatorės Neila Baumilienė ir Gailutė Urbonaitė-Narkevičienė jau daugelį metų kėlė šį klausimą įvairiais lygiais įvairiose Lietuvos institucijose, ieškojo specialistų, skatino juos domėtis būtent JAV lituanistinių mokyklų mokinių testavimu.
Pagal Bendruosius Europos kalbų mokymosi, mokymo ir vertinimo metmenis yra 6 kalbos mokėjimo lygiai A1-A2-B1-B2-C1-C2. Lietuvių kalbos mokytojai Lietuvos aukštosiose mokyklose nėra mokomi mokyti lietuvių kalbos kaip užsienio kalbos, nėra padaryta vaikų, besimokančių lietuvių kalbos kaip ne gimtosios kalbos, tyrimų. Lituanistinių mokyklų mokiniai, lankydami šias mokyklas vieną dieną per savaitę, negali pasiekti to pačio kalbos mokėjimo lygio kaip jų bendraamžiai Lietuvoje. Egzaminai, skirti Lietuvos vaikams, neturėtų būti siūlomi išeivijos jaunimui.
Daug kalbų turi savo pasauliniu mastu pripažįstamus pažymėjimus. Lietuvių kalba priklauso europinių kalbų grupei, ir jai keliami tie patys reikalavimai. Kalbos mokėjimo lygių testas lietuvių kalbos žinių vertinimą pastato į pasaulinių standartų lygį. Neužtenka didžiuotis, kad kalba yra seniausia. Jeigu šeimos investuoja laiką, pinigus, pastangas, ir mokiniai per 8 metus susirenka daugiau kaip 1000 akademinių valandų, jie turi turėti formalų įvertinimą. Neklausiama, kokia yra pritaikymo nauda, kai testuojamos matematikos, istorijos, anglų kalbos žinios. Kalbos mokėjimo lygių nustatymo testas taip pat yra mokinių žinių bei mokymo programos, metodikos, medžiagos įvertinimas. Testas nėra pavienis elementas. Jis taps sudedamoji dalis vientisos sistemos, kurioje bus programa, mokomoji medžiaga, testai ir sertifikatai bei mokytojų tęstinis tobulėjimas.
Kazickų Šeimos Fondas pilnai finansavo šį seminarą. Bostono Lituanistinės mokyklos vadovė Gailutė Narkevičienė jį suorganizavo. KFF taip pat remia lituanistinio švietimo e-centrą - lituanistinio švietimo darbui reikalingų dokumentų duomenų bazės kūrimą/kaupimą. Jau keturi metai fondas remia JAV lituanistines mokyklas, JAV LB Švietimo Tarybą, eksperimentinių lietuvių kalbos testų A1, A2, B1, B2 sukūrimą. Praeitais metais parėmė pirmojo eksperimentinio B1 lygio egzamino pravedimą, vykusį NYC SLA, kurį laikė 21 lietuvių kilmės jaunuolis iš 5 valstijų. Fondas taip pat remia mokytojų konferencijas.
Ir toliau bendradarbiavimo ir prisidėjimo laukiama šiuo klausimu ir iš LR ŠMM Užsienio lietuvių skyriaus, Vilniaus Universiteto (ALTE - the Association of Language Testers in Europe nario) lituanistinių studijų katedros bei Pasaulio lietuvių Švietimo reikalų komiteto.
Nuotraukos J. Sučylienės ir G. Narkevičienės